Main Area

Kifaggattuk a Dealbreaker-es srácokat!

A hazai kisüzemi szcénában újabb mérföldkőhöz érkeztünk, mivel a Dealbreaker gerilla sörfőzde alapszortimentje felkerül a SPAR polcaira. De hogyan is jött ez össze? Erről is kérdeztük őket!

A Dealbreaker név sokaknak ismerősen csenghet, hiszen nem most kezdték a sörfőzést ebben a felállásban. Két tapasztalt arc alkotja a csapatot, Pazinczár Péter, aki a TuffBuzz miatt lehet ismerős, illetve Rebák Tibor, aki pedig olyan helyeken fordult meg, mint a BrewDog, Signature Brew vagy a Poppels. Azonban ők korábban is már összeszűrték a sörlevet, mégpedig a Budapest Beer Week szervezésekor, melynek mindketten alapítói és főszervezői is. 2020 márciusától azonban még tovább bővült a sörös portfóliójuk, ugyanis már kapitányok a Csakajósör és Hopaholic fedélzetén is. Szlogenjük, a „sörök a spektrum szélső végeiről” tökéletesen tükrözi azt, amit képviselnek: érthetetlen csavarok, komoly gondolatok és a legjobb alapanyagok, elég csak a kávés Berliner Weisse, hidegkomlózott Imperial Stout vagy az 1,8%-os micro IPA-jukra gondolnunk!

Szűretlen: Miért pont a Dealbreaker név, mi a története?

Tibor: Messziről kell indítani, de még a BPBW szervezések alatt kezdtük el hárman - Marci, Pai és én - használni ezt olyan belsős szlengként, mivel korán rájöttünk, hogy tökéletes fesztivál nem létezik, maximum a szívünk egy nagyon gyermeki részében. Szóval a dealbreaker egyfajta képzeletbeli határvonal volt ahhoz, hogy mit vállalunk még be, és mi az, amire nemet mondunk. Aztán a második fesztiválra főztünk is egy kollabsört - Mad Scientist x TuffBuzz (Pai eredeti projektje) és Black Horn (ez voltam én) - Dealbreaker néven, aminek egy borzalmas szóvicc lett volna a neve (ezt csak személyes találkozók alkalmával vagyok hajlandó elárulni), amire én dealbreakert kiáltottam.

Pai úgy volt vele, hogy hajlandó a TuffBuzz nevet feladni, én is mindenképpen egy új nevet akartam a közös projektnek, aztán végül nem is lett akkora kérdés, hogy mi legyen az. Gyakorlatilag egy hét alatt tervezett nekünk a semmiből arculatot és címkéket Hargitai Fanni, aki azóta is állandó grafikusunk.

Péter: Pontosan. Ugyanakkor valamilyen formában a söreinkre, a koncepciónkra is illeszkedik a név, szeretünk bevállalni olyan - első blikkre mindenképpen - hálátlannak tűnő műfajokat, amik a megélhetési alapon működő főzdéknek már dealbreaker lenne, olyanokat, amik nem repítenek minket az Untappd értékelési listák élére és a Forbes magazin címlapjára, de tök jó szakmai kihívások, amiken keresztül akár mi is sokat tanulhatunk. És taníthatunk. Mint pl. egy 1,8%-os hazy IPA. Vagy egy Italian Pilsner.

Szűretlen: Mi volt a Dealbreaker mögötti alap elgondolás?

Tibor: Túl sok elgondolás igazából nem volt. Már túl voltunk két BPBW szervezésén, és folyamatosan fel-feljött a közös főzde vagy legalábbis kollab ötlete, de én például idegenkedtem a gerillafőzés gondolatától. Aztán hirtelen meghívást kaptunk a temesvári Haze Festre, illetve egy oslói és göteborgi csapfoglalóra, úgyhogy muszáj volt valamit lépni. Ez lett belőle.

Péter: Nekem volt már egy gerilla sörbrandem TuffBuzz néven, úgyhogy nálam nem okozott nagy problémát hozzászokni ehhez a gondolathoz, ugyanakkor a korábbiakhoz képest óriási előre lépésnek tartom, hogy egyesítettük az erőinket, egyedül nem volt annyira tigris. Ráadásul tök jól kiegészítjük egymást. Tibivel megéltünk már ezt-azt a korábbi közös projektjeink és sörözgetéseink során (a kettő annyira összemosódik, hogy néha csak utólag derül ki, hogy ez projekt volt-e, vagy csak egy jót söröztünk), mindketten tudtuk, hogy mire számíthatunk egymástól (nem sok jóra), mégis úgy gondoltuk, hogy pár sikeres közös ügy után elkezdünk járni ezen az úton is, aminek még tutira nem értünk a közepéig sem.

Szűretlen: Hogyan kapcsolódik a Dealbreaker a BPBW-hez?

Tibor: Mindketten alapítói és főszervezői is vagyunk a BPBW Budapest Beer Weeknek, így a Dealbreaker kicsit az ott elkezdett közös munka folytatása is valahol. A hazai és a szűkebb nemzetközi szakmában ez talán már nem akkora újdonság, de néha még nekünk is nehéz ezt elmagyarázni egy kívülállónak, vagy a sörökkel most ismerkedőknek, hogy mindkét projekt mögött mi állunk. Azóta pedig ehhez hozzájött még a Csakajósör és a Hopaholic üzemeltetése, és valójában létezik a BPBW-nek egy disztribúciós részlege is, amivel söröket importálunk/exportálunk.

Szűretlen: Hogyan kerültek be a söreitek a Spar polcaira?

Tibor: Most jönne az, hogy hosszú tárgyalások és kilincselések útján, de ez sem így történt. Még tavaly ősszel hívott fel minket az RTL Klub, hogy a Cápák között műsorukhoz keresnek még vállalkozókat és kiszúrták az Instagram oldalunkat, meg hogy a szakmában releváns arcoknak tűnünk. Kicsit minden mindegy alapon mentünk be - épp a második hullám előtti újraindulásban és az újabb lezárás előtti felkészülésben voltunk -, és végül két körig jutottunk, de itt tolták elénk azt a papírt, amivel a Spar Hungaricool programjába lehetett jelentkezni. Nagyon röviden ennek kifejezett célja a kisvállalkozások felkarolása, és persze jelentkeztünk mi is. A Cápák között felvételből végül nem lett semmi, de aztán hirtelen februárban jelentkezett a Spar, hogy tetszik nekik, amit csinálunk, és benne vagyunk abban a 7 vállalkozásban, akiket idén a Hungaricool keretében bemutatnának az összes hazai Interspar polcain.

Ezután tényleg 3 nagyon hosszú és feszített hónap következett, tele rengeteg meetinggel, oktatással, és persze a sörök gyártásával, amihez ezúton is újra nagy köszönet illeti a Horizont csapatát, akiknél már most jó ideje sátrazunk.

Amennyire tudjuk, több szempontból is sikerült ezzel a sztorival új színt vinnünk a hazai hiperek sörvilágába: egyrészt két New England IPA-val is bejelentkeztünk a szezonra, ami eddig nem volt jellemző, másrészt gerillaként sem volt még más elérhető ilyen volumenben és országos terjesztésben. Megélve ezeket a folyamatokat és nagy nehezen túllavírozva az adminisztrációs labirintuson, pontosan értjük is, hogy miért nem, viszont reméljük, hogy ezzel igazából nem sokáig maradunk egyedül a piacon, és mind a fogyasztók, de főleg az áruházláncok is bizalmat szavaznak majd más hasonló cipőben járó gerillafőzdéknek is.

Péter: Ebben a történetben tehát a mi szempontunkból nézve az az igazán dealbreaker, hogy olyan stílusú sörök, ráadásul olyan áron vannak egy hiper polcain, fixen hónapokon keresztül, országos terjesztésben, amikre korábban még itthon nem volt példa. Na meg hogy mindehhez a SPAR olyan marketinget csatolt, ahol eljuttathattuk ennek a hírét országos TV- és rádió-spotokon, óriásplakát-kampányon, szóróanyagokon, és social-kampányokon keresztül baromi széles rétegekhez.

Szűretlen: Mik a jövőbeli terveitek?

Tibor: A Dealbreaker eddig kimondva-kimondatlanul is egy kicsit parkolópályán pihengető szerelemprojekt volt, legalábbis a többi vállalkozásunk mellett, aminek a saját kreatív energiáink kiélésen túl azért nem volt még akkora szerepe az életünkben. Most ez változott meg gyakorlatilag egyik napról a másikra, hogy néha még mi is csak kapkodunk a levegő után, így elsősorban a sörök folyamatos főzése és készleten tartása a rövidtávú cél - ez gerillaként nem mindig egyértelmű -, a távolabbi jövőt illetően pedig az, hogy amint utolértük magunkat, ismét belevetjük magunkat az extrémebb műfajok, kollabok és külföldi fesztiválok világába, hogy végre ne csak a szervező vagy vendégoldalról tapasztaljuk meg ezt az élményt. Az viszont egyértelmű, hogy mind a hazai és külföldi jelenléthez most belül is szintet kell lépnünk mind stratégia és kommunikáció terén is; a sörökön pedig persze dolgozunk folyamatosan, de azt hiszem bátran és bárhol vállalunk minden eddigi főzetet.

Ha pedig a nagyon távolba nézünk, hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy nem motoszkál a fejünkben egy saját főzde gondolata, de igazából a Dealbreakernél eddig is az jött be, hogy picit hagytuk magától fejlődni a sztorit és élni az adódó lehetőségekkel, így erre nem görcsölünk rá napi szinten. Arra pont van épp elég más projekt.

Péter: A célunk valahol az, hogy az eddigi összes - látszóan külön szálon futó - projektünk: a főzde, a kocsma, a rendezvények, a disztribúció összefusson a nap végén egy közös metszéspontban, amihez mi ketten nyilván nagyon kevesek vagyunk mind kapacitásban, mind tőkeerőben, ezért folyamatosan keressük-kutatjuk a lehetőséget, hogy olyan emberekkel/csapatokkal tudjunk együtt dolgozni ennek a célnak az elérése érdekében, akik hozzánk hasonlóan iszonyúan hisznek ebben a storyban.

A Dealbreaker egyébként egy elég ütős alapszortimentet rakott össze és varázsolt oda a SPAR polcaira:

Unconditional Love - Maracuja Berliner Weisse

Clickbait - Italian Pilsner

K15 - Duplán Hidegkomlózott Dupla New England IPA

Jump Ship - Duplán Hidegkomlózott New England IPA

A söröket megtaláljátok a INTERSPAR polcain vagy meg is rendelhetitek őket közvetlenül a Csakajósörtől!

Tibornak és Péternek köszönjük az együttműködést és válaszokat! Hamarosan érkezünk a sörök részletesebb bemutatásával és tesztekkel!

2020 Szűretlen. Fejlesztette: Totel