Main Area

Rothbeer és ami mögötte van. Megnéztük mi a helyzet az intergalaktikus sörökkel!

A Rothbeer név minden sörimádónak ismerősen hangzik, tudja, hogy ismernie kell valahonnan. Ha viszont azt mondjuk, hogy Távoli Galaxis, akkor máris mindenki képbe kerül. Utánajártam, hogy miújság mostanság a sörfőzde háza táján.

Még évekkel ezelőtt, egy messzi-messzi galaxisban... Kezdhetnénk akár így is a Rothbeer cikkünket, hiszen annyira rámentek még anno erre a témára, hogy adja magát. A márka mai napig leghíresebb söre, a Távoli Galaxis a hazai sörös körökben (már ha elég régóta követed a söréletet, úgy 2011 óta) egy etalonnak számít, nagyon sokáig ez volt “AZ IPA”. Nem csak a fogyasztók gondolták így, hiszen tucatnyi díjat is nyert az évek alatt. Ez a sör volt a hazai “sörforradalom” egyik jelképe, iszonyatos sikersztori lett belőle. De mi is történt az évek alatt a főzdével, mi a helyzet a Távoli Galaxissal?

Szalai Tominak, a Rothbeer márkamenedzserének tettem fel pár kérdést arról, hogy mégis most hol tart a brand, milyen sörök vannak, mik a tervek.

Elég sok minden változott a Rothbeer háza táján az évek alatt. El tudnátok mondani az alapsztorit a kezdetektől a Madhez kerülésig bezárólag?

Az alapító Roth Zoli úgy kezdte, ahogy sokan: házi sörfőzőként. Ami sokaknál megmarad hobbinak, nos az nála is megmaradt hobbinak, csak elég komolynak. Sok év házisörfőzés után itthon is kialakult egy szintér, megalakult az Első Magyar Házisörfőzők Szövetsége, ahol már egymás között és nemzetközi szinten is meg lehetett méretni magunkat. A 2013-as országos versenyen a Távoli Galaxis lett a legjobb sör, ebből bérfőzetés lett és ez olyan lökést adott, hogy elindult a cégesedés és a gerilla sörfőzde útján a Rothbeer.

Feltűnt, hogy nem külön a Rothbeer weboldalán, hanem a Mad Scientist shopban lehet megtalálni a söröket főzde szinten. Miként került be és mióta érhetőek el a Rothbeer sörök a Mad Scientist ernyője alatt?

Egy gerillának mindig fontos kérdés, hogy hol készülnek a sörei, bizalmi dolog, megfelelő technológia, szakember és persze szabad kapacitás is kell hozzá. A Mad-ben partnerre találtunk, így bő 3 évvel ezelőtt beköltöztünk hozzájuk és a legjobb tudásunk szerint segítettük egymást. Technológiával, gépekkel, szaktudással és persze sörözéssel. Sőt rögtön egy kollab-bal kezdtünk, ami elég nagyot ütött akkor, bár maga a sör ott még nem találta meg talán a közönségét, annyira session NEIPA volt. A sörök azóta is itt készülnek, egyre jobb technológiával (cserélődnek a gépek), egyre nagyobb tudással (új technikákat tanulunk), immáron új arculattal, dobozban.

Ez azt jelenti, hogy a Mad megvette a Rothbeer brandet?

Talán az átvette a helyes szó. Gondozzuk, intézzük, fejlesztjük, külön arculattal, külön stílussal és pozícionálással, szóval egyrészt teljesen elkülönülünk, de a szinergiákat butaság lett volna nem kihasználni egy idő után.

Legendás volt a Távoli Galaxis a Rothbeertől. Miben változott a sör az évek folyamán?

Az eszméje még mindig ugyanaz. Egy Galaxy komlóval masszívan komlózott, kesernyés, kiegyensúlyozott american IPA (azaz nem túl száraz, mint egy West Coast IPA és nem is édes-krémes mint egy New England IPA). Ami változott az az, ami bennünk is változott. A szakértelem (kicsiben, otthon, bérfőzetésben és állandóan egy adott főzőházon, adott csapattal egészen mások a végeredmények) és a lehetőségek – ahogy írtuk korábban új eszközök, vízkezelés, komlózási technológiák változtak, ezzel óhatatlanul a sör is változott, finomodott, igazodott ahhoz, ahogy szerintünk aktuálisan kellene lennie egy Távoli Galaxisnak. Illetve hát nyilván nagy a nosztalgia faktor, azóta viszont egy Galaxy komlóval készült IPA nem annyira különleges és nem annyira harsány mint 8 éve volt, ezért talán máshogy emlékszik rá az ember, máshogy ítéli meg mostani fejjel. De a szíve és a minősége még mindig ugyanaz.

Talán a Rothbeer volt az első olyan sörfőzde, aki masszív sörsorozattal állt elő a Bakancslista képében, egy olyan korszakban, amikor ez nem volt jellemző. Ez már csak a múlt vagy lehet számítani újraéledésre?

A Bakancslista most is megy és tart, az új designnal és új formátumban már a #28-as darabnál tartunk, a Sabroval készült változat szerintünk egy nagyon kellemes IPA lett. Nyilván egy single hop sorozat ma már nem feltétlenül számít annyira különlegesnek elsőre, viszont talán mégis az egyszerűsége, letisztultsága az ami kiemeli a rengeteg „agyonkomlózott” IPA közül. Balanszos és kifejezetten szépen mutatja meg az egyedi Sabro komló kókuszos-grapefruitos aromáit. Mi azt gondoljuk, hogy van még benne lehetőség, de nyilván egyszer minden szép sorozat meg fog majd szakadni.

Hol tart most a márka? Exportra is mennek sörök, vagy csak a hazai kisüzemi piac a cél?

Igen, abszolút, a Mad-es együttműködésnek és a saját munkánknak köszönhetően rengeteg csatorna nyílt meg, ezeket használjuk is. A visszajelzések pozitívak, külföldön is trend, hogy van igény a letisztult, jól megkomponált ízű sörökre. Korábban, amikor berobbantunk, akkor nagyon más volt a piac, sokkal inkább volt a korai adopterek söre, az első hopheadek-é, akik ma már sokszor a vadabb cuccokat keresik. Ezzel párhuzamosan most már inkább a late majority fogyasztóknak szólunk, ha lehet ilyen csúnyán fogalmazni, de igazából mi nem változtunk, ugyanúgy csináljuk azt, ami van – persze jobban -, csak közben a kézműves sör ismertsége, elérése lett sokkal nagyobb. Aki egy jó klasszik sört keres, az megtalál minket itthon is és külföldön is. 

Milyen tervek vannak a jövőre tekintettel? Beleolvad a Mad márkába?

Beolvadni nem fogunk soha, a Rothbeernek megvan a saját identitása, ami elég messze van a Mad Scientistétől. Mindig is máshogy, máshová pozícionáltuk magunkat, más stílusú és már árszínvonalú sörökről beszélünk – de ez nem a minőségbeli különbség miatt van, hanem mert mi nem fogunk soha beletenni radikális mennyiségű prémium gyümölcsöt a sörünkbe például, mint a Mad-es srácok. Egy kicsit egyébként el is tűntünk, kapacitás hiány miatt nem tudtunk úgy haladni a megújulással ahogy szerettük volna, de most nyomjuk. A visszajelzések jók, azt érezzük, hogy egy második (sokadik?) virágzást élünk, új energiákkal, jó designnal, jó sörökkel. Szóval abszolút itt vagyunk és szeretnénk minél nagyobb közönség számára elérhetővé lenni, lehet keresni a termékeket már mostantól a SPAR üzleteiben és azon dolgozunk, hogy más hasonló lehetőségekkel élve még több helyen, ne csak a kraftos kocsmákban-boltokban tudjanak megtalálni minket a fogyasztók.

Nem szeretjük félbehagyni a sztorikat, úgyhogy ez csak amolyan kedvcsináló cikk, hamarosan érkezik majd a cikk a mostani, megújult szortimentről is, illetve még az is lehet, hogy ti is nyerhettek egy menő Rothbeer csomagot otthonra magatoknak!

2020 Szűretlen. Fejlesztette: Totel